POȘTAȘUL SPUNE ÎNTOTDEAUNA, BRE, DE 2 ORI

Puneam arpagic.

- Ce aia aia arpagic? a întrebat o ardeleancă, în vizită la noi, acum câțiva ani.
- Ceapa asta mică, cât aluna, cât nuca, a răspuns maică-mea.
Din care o să iasă aia verde sau aia babană, nota mea.
- Aaa... zice fata.
- Da' voi cum îi ziceți? întreabă mama voinicului nostru.
- Ăăă... cepuță!

OK. Și voinicu' făcea șanțuri, șănțulețe, cu săpăliga, cu hârlețu' sau sapa din dotare. Apoi punea vegetala și o acoperea cu pământul cel roditor.
- Sā-l sparg, cā e deja tare ca piatra.
Și, pe când nădușeam și înjuram duios soarta țăranilor, de ajunsesem rapid la concluzia că e mult mai bine să fii boier, aud:

- Bre, tataie!
...
Mā, îmi zic, pe la piațā, mai m-a agățat, la tarabă, câte-o precupeață cu vorba asta gingașă, îmbiindu-mă la ceva leuștean, albitură sau goji. Da' ego, hic et nunc, itt éș moșt, aici și acum, nici nu cumpăr, nici nu vând. Le implementez, le vâr în șanț veganele astea. Iar copchiii de pe stradă îmi zic nene, nenea. Era și o căldură...
Mi s-o fi părut!

- Bre, tataie, ți-am lăsat un plic!
...
- Să vezi că mie îmi zise, zic eu.
Ridic ochii din punga cu auro…, asta, uăi, arpagic! mă uit spre poartă, spre miazănoapte și... Ce văd?
Unu cu păr alb-alb, ca ursu' polar!
- Bre, Richard Gere, frate, la noi la poartă!
Cu tașca cu plicuri pe umăr. Ce zic eu!?
- Szobi Cseh fără cal!

- Ce-ai zis, mă!? io.
- Da' ce, bre, ai dooj dă ani?
Poștașul zice, bre, chiar și de 3 ori, se pare. Părerea mea.
- Da' așa vorbești, mă, zbanghiule?
Și-a urmat un mic dialog.
- Ia stai să vedem noi ce și cum, zic eu. Să-ți arăt binefacerile unei sape pe spinare.
Ce reiki, ce gingko biloba...

Altfel, cum să zic…
- Zi, o dată, n-o mai lungi!
… mai zic și eu d'astea, da’ cu dacii, cu veteranii de la Tapae, Vaslui sau Plevna. Sau, pe internet, în glumā, mai un bre, un pzm, um plm, un vere, un neică.
- Da' nu la străini reali, uăi!
Chiar și la piață, zic, “doamnă”, sau, hai, “tanti”.
La fătuci, care au de pe la 13-14 ani, le spun, “domnișoară”.

D'aia zic: e mulți, nene.

Comments

Popular posts from this blog

ÁPOSZTOLORUM

ȚÍKLA

GAUDEAMUS. 2. Intermezzo cu bască